“Ik ben te druk geweest.” Ik merk dat aan de spanning in mijn lijf: aangespannen spieren, een gevoelige schouder, lichte hoofdpijn, onrust. Kleine signalen die er op wijzen dat ik het rustiger aan moet doen.

Voor mij een moment van bezinning. Waar komt die spanning vandaan? Wat is er mis gegaan? Wat kan ik anders doen? Maar ook: hoe kom ik er vanaf? Hoe kan ik dit voorkomen?

Van nature leef ik vooral in mijn hoofd en luister ik niet zo goed naar mijn lijf. Zolang mijn hoofd nog meewerkt, ga ik het liefst door.

 

Enkele jaren geleden kreeg ik daardoor een burn-out. Mijn hoofd vond het genoeg. Het stopte met denken, kon zich niet meer concentreren. En niet veel later gaf mijn lijf het ook op; ik was doodmoe en tot weinig in staat. Ik kan je verzekeren dat dat geen pretje was.

Maar wel een goede leerschool. Ik heb toen (onder andere)geleerd om beter naar mijn lijf te luisteren. Regelmatig even stil te staan en te voelen. Letterlijk. Dan weet ik hoe het erbij staat.

 

Als ik ontspanning nodig heb, zet ik het liefst een kop thee, pak een boek en nestel mij op de bank. Vervolgens duik ik in het verhaal en kom ik helemaal los van de werkelijkheid. Heerlijk.

Tót ik voor mijn opleiding tot coach en trainer een persoonlijkheidsanalyse deed. Ik ontdekte toen dat het beter bij mijn persoonlijkheid past om flink te bewegen als ik spanning kwijt wil. Het duurde even voor ik eraan wilde. Ik houd namelijk helemaal niet zo van bewegen. En zeker niet van sporten. Maar ik ben het toch maar gaan proberen. En inderdaad, het werkt.

Een flinke wandeling over de zandverstuiving of door het bos. Ploeteren door het mulle zand. Genieten van prachtige uitzichten. Mijn oren vullen met het geluid van fluitende vogels en stilte. Frisse boslucht inademen.

 

Flink bewegen haalt de spanning uit mijn lijf. Maar om mijn hoofd leeg te maken, heb ik rust nodig. Daar is dat boek dan weer goed voor. Of een wandeling in de natuur waarbij ik de stilte op mij in laat werken.

Twee aspecten van mijn persoonlijkheid die allebei om aandacht vragen. Aandacht die ik graag geef, omdat ik merk dat het helpt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *